Leren & Veranderen in interactie (2010)
Hoofdstuk ‘Leren & Veranderen in Interactie’
In veel bedrijven en instellingen is het ongebruikelijk dat mensen gezamenlijk van en met elkaar leren. We beseffen te weinig dat leren en veranderen ook plaatsvindt een kwestie als we onze ervaringen, inzichten en zienswijzen met elkaar uitwisselen. Het veelal in bedrijven en instellingen voorgeschreven gebruik is dat mensen leren met mensen met dezelfde functies, binnen afgebakende functionele grenzen. In dit hoofdstuk wordt aan de hand van een praktijkcase op basis van een interactieve benadering een alternatief uitgewerkt. Met dit hoofdstuk wordt betoogd dat een dergelijke lerende manier van veranderen – ‘whole Scale Change’ genoemd – bij uitstek van toepassing is op grootschalige veranderprocessen.
Algemene beschrijving boek
Leren houdt de gemoederen bezig, misschien wel omdat het zoveel verschillende betekenissen heeft. In motto’s als ‘leven is leren’ is het woord ‘leven’ door van alles te vervangen: ‘opgroeien’, ‘samenwerken’, ‘ondernemen’, ‘cultuurverandering’. Steeds opnieuw blijkt dat hoe meer we leren, ho e minder we lijken te weten. In ‘Leren in organisaties: als leren het antwoord is, wat is dan de vraag?’ zoeken praktijkbeoefenaars en wetenschappers naar krachtige perspectieven. Zij nemen stelling in wat zij als de waarde van leren zien. Zij geven hun visie op tastbare zaken waarmee in de praktijk kan worden gewerkt en presenteren onderzoeken die aantonen hoe dat werkt.
- Is leren het antwoord op de vraag hoe een goed renderende onderneming te blijven in een competitieve omgeving?
- Is leren het antwoord op de vraag hoe een interessant en zinvol leven te leiden?
- Of is leren het antwoord op de vraag hoe te overleven in organisaties die steeds andere en hogere eisen stellen?